ازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) در حوزه خدمات درمانی، با دیگر کسب و کارها تفاوت بنیادین دارد. شاید بازاریابی درمان در ابزارهای دیجیتال چندان متفاوت نباشد اما در استراتژیهای مورد استفاده حتما باید نگرش ویژهای داشت. در این مقاله، شما با مفاهیم و کاربردهای تبلیغات در خدمات پزشکی و درمانی آشنا خواهید شد.
نخست به ضرورت این روش و راهبرد اساسی در بازاریابی درمان پرداختیم. در ادامه، ابزارها و روشهایی را معرفی کردهایم که در بازاریابی دیجیتال حوزه درمان کاربرد بیشتری خواهند داشت. برای مثال در مورد ویژگیهای یک وبسایت کلینیک درمانی، نکات مهمی را شرح دادهایم. در پایان نیز به شما کارشناسانی را معرفی کردهایم که برای انجام یک پروژه بازاریابی دیجیتال موفق، به آنها نیاز خواهید داشت.
چرا بازاریابی دیجیتال برای خدمات درمانی اهمیت دارد؟
بازاریابی دیجیتال به هرگونه فعالیت اطلاعرسانی و بازاریابی گفته میشود که از یک ابزار دیجیتال یا الکترونیکی و یا از اینترنت بهره میبرد. بازاریابی به بیان ساده یعنی برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان درست. از این روی برای دیجیتال مارکتینگ درمان، باید تمرکز خود را بر جایی بگذارید که بیماران شما بیشتر در دسترس هستند؛ یعنی اینترنت و فضای مجازی. با استفاده از بسترهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی و وبسایتها میتوان با بیماران فعلی و آینده، ارتباط بهتر و اثربخشتری برقرار کرد.
جالب است بدانید بهطور متوسط هر ایرانی روزانه ۷ تا ۹ ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری میکند! برای مدیریت آن چه برنامهای دارید؟ چه استفاده بهینهای از این فرصت میکنید؟
اینترنت سالها است که در زندگی روزمره ما حضور دارد؛ با این حال شمار کاربران آن همچنان در حال افزایش است. بر اساس تخمین مرکز آمار ایران، نسبت افرادی که در ایران از اینترنت استفاده میکنند در سه سال گذشته بیش از ۱۷% رشد داشته است. همچنین بر اساس آمار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، نزدیک به ۷۳ میلیون کاربر در ایران از اینترنت پرسرعت استفاده میکنند و ضریب نفوذ اینترنت به ۸۹% رسیده است. بد نیست بدانید که ۶۰ میلیون کاربر اینترنت پرسرعت همراه در کشور وجود دارد.
این آمار به خوبی نشان میدهد که چرا رفتار بیماران در چند سال گذشته تغییر کرده است. دیگر انتخاب یک پزشک یا خدمت درمانی تنها به روشهای سنتی مانند توصیه کلامی اطرافیان و یا معرفی توسط پزشکان معتمد، محدود نمیشود: بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ و اطلاعرسانی در بستر اینترنت و فضای مجازی، اکنون جایگاه ویژهای در انتخابهای بیماران پیدا کرده است. به بیان سادهتر، فضای مجازی، پل دسترسی پزشکان و مراکز درمانی به دنیای بیماران خواهد بود. از این روی باید یکی از اساسیترین فعالیتهای بازاریابی هر مرکز درمانی، کلینیک یا مطبی را دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت.
یکی دیگر از ویژگیهای اساسی بازاریابی دیجیتال، ارائه آمار و نتایج بهصورت لحظهای است. با اندازهگیری میزان موفقیت و اثربخشی هر کمپین اطلاعرسانی یا فعالیت تبلیغاتی در فضای مجازی، شما میتوانید استراتژیهای بازاریابی خود را بهبود دهید. برای مثال میزان ورودی بیماران به وبسایت شما از طریق یک لینک یا بنر تبلیغاتی دیجیتال، بهسادگی قابل شمارش است؛ در حالی که بهسادگی نمیتوانید میزان توجه بیماران را به یک بیلبورد یا آگهی رومه، بسنجید.
راهبرد اساسی در بازاریابی دیجیتال در حوزه درمان
پیش از اینکه به روشها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال در حوزه خدمات درمانی بپردازیم، باید در مورد یک راهبرد اساسی صحبت کنیم: بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing که به آن بازاریابی کششی یا ربایشی نیز گفته میشود.
بازاریابی درونگرا، خلاف روشهای سنتی یا همان بازاریابی برونگرا عمل میکند. در بازاریابی برونگرا، مخاطب با کمک اطلاعرسانی مستمر و بمباران تبلیغاتی، به سمت یک محصول یا خدمت مشخص سوق داده میشود. به بیان دیگر یک مرکز درمانی یا یک کلینیک، بیماران بالقوه را به سوی انتخاب یک روش درمانی مشخص هل میدهد. نمونههای بسیاری از این شیوه بازاریابی را حتما شما نیز در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام دیدهاید.
در بازاریابی برونگرا، برقراری ارتباط با بیمار و معرفی خدمت درمانی، از سوی پزشک یا مرکز درمانی آغاز میشود. در واقع شما پیام خود را بهطور ناگهانی پیش چشم مخاطب خود قرار میدهید. این درحالی است که شما نمیدانید آیا مخاطب واقعا به درمان شما نیاز دارد یا خیر؟ همچنین نمیدانید که بیمار در شرایط مناسبی برای دریافت پیام شما قرار دارد یا خیر. به همین دلیل به بازاریابی برونگرا، بازاریابی مبتنی بر وقفه هم گفته میشود چرا که در روند فعالیت بیمار در فضای مجازی، وقفه ایجاد میشود.
بازاریابی برونگرا روشی است که ما به دلایل مختلف، چندان توصیه نمیکنیم یا دست کم معتقدیم نباید استراتژی اساسی شما در بازاریابی درمان باشد. این روش ممکن است به برند پزشکی شما آسیب برساند. در برخی موارد بازاریابی برونگرا ممکن است تصویری غیراخلاقی یا سطحی از خدمت درمانی شما ارائه دهد. در نهایت اینکه اثرگذاری این شیوه، روز به روز در حال کاهش است؛ بهویژه در حوزه خدمات پزشکی و درمانی.
از سوی دیگر اما بازاریابی درونگرا راهبردی است که به دنبال جذب طبیعی و اثربخش توجه مخاطبان است. در این روش شما بهگونهای در فضای مجازی رفتار میکنید که بیماران، خودشان شما را پیدا کنند. بیماران باید مجذوب خدمت درمانی شما شوند و برای برقراری ارتباط با شما پیشگام شوند.
فرض کنید بیمار برای درمان مشکل خود در شبکههای اجتماعی یا گوگل جستوجو کند و به وبسایت یا صفحه مجازی شما برسد. سپس بیمار جذب مطالب و محتوایی شود که شما برای او آماده کردهاید. بیمار در این شرایط، سادهتر برای ارتباط با شما پیشقدم میشود چرا که احساس نمیکند کسی با ارسال پیامهای تبلیغاتی او را وادار به این کار کرده است.
روشن است که بازاریابی درونگرا بر تولید محتوای مناسب استوار است. استراتژی محتوا، شاید در حال حاضر موثرترین راهبرد بازاریابی است که میتوانید آن را بهکار بگیرید. در واقع شما یا باید توجه بیماران خود را بخرید و یا توجه آنها را جلب کنید. خریدن توجه یا بازاریابی برونگرا، به پول بیشتری نیاز دارد اما جلب توجه بیماران یا بازاریابی درونگرا، فکر و خلاقیت بیشتری میخواهد.
ابزارها و روشها بازاریابی دیجیتال در حوزه درمان
ابزارهای بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است. دیجیتال مارکتینگ در بسترها و کانالهای ارتباطی گوناگون و با روشهای متنوعی قابل انجام است. در ادامه برخی از این ابزارها که وجودشان ضروری است و در حوزه خدمات درمانی بیشتر بهکار شما خواهند آمد، معرفی شدهاند.
وبسایت
چه بهعنوان یک پزشک و بهصورت شخصی بخواهید در فضای مجازی حضور داشته باشید و چه بهعنوان یک کلینیک یا مرکز درمانی برای بازاریابی دیجیتال برنامهریزی کرده باشید، نخستین ابزاری که باید بهکار بگیرید، وبسایت است. یک وبسایت در واقع ویترین کامل و جامعی از فعالیتهای درمانی شما در فضای مجازی است.
اینکه وبسایت شما باید چه ویژگیهای فنی یا محتوایی داشته باشد، شامل چه بخشها و آیتمهایی باشد و در نهایت چه مقدار باید برای آن هزینه کنید، کاملا به راهبرد بازاریابی شما در فضای مجازی بستگی دارد. با توجه به اهدافی که برای وبسایت خود در نظر دارید، شیوه طراحی و مدیریت وبسایت متفاوت خواهد بود.
برای مثال، اینکه بخواهید یک وبسایت استاتیک داشته باشید تا فقط حضور شما را در فضای مجازی پشتیبانی کند و یا خلاف آن، ت شما جذب بیمار از طریق وبسایت باشد؛ به دو برنامه متفاوت در طراحی وبسایت، تولید محتوا و مدیریت وبسایت، نیاز دارد. البته نکاتی هست که در هر وبسایتی و با هر کارایی باید رعایت شود. در ادامه برخی از آنها آمده است.
واکنشگرا بودن
امروزه بیش از ۶۰% از جستوجوهای اینترنتی با تبلتها و گوشیهای همراه انجام میشود. از این روی باید وبسایت شما برای نمایش در صفحههای کوچک تلفنهای هوشمند، مناسب باشد. برای این کار باید قالب وبسایت شما ریسپانسیو (Responsive) یا واکنشگرا طراحی شود. این ویژگی کمک میکند تا وبسایت با توجه به اندازه صفحه نمایش کاربر، خودش را تنظیم کند و در هر دستگاهی به بهترین شکل نمایش داده شود.
ریسپانسیو بودن، ویژگی بسیار ساده اما مهمی است. واکنشگرا نبودن قالب، به میزان زیادی کاربران وبسایت کلینیک یا مرکز درمانی شما را کاهش میدهد. گوگل نیز این ویژگی را در نظر میگیرد؛ در نتیجه واکنشگرا بودن به بیشتر دیده شدن وبسایت در نتایج جستوجوها کمک میکند.
بد نیست یک بار به عنوان یک بیمار و از دید مخاطب کلینیک درمانی، وبسایت خود را با گوشی تلفن همراه، زیر و رو کنید. سعی کنید نکاتی را، مانند آنچه که در ادامه فهرست شده است، بررسی نمایید. با خود بسنجید که وبسایت شما تا چه اندازه به این معیارها نزدیک است:
- آیا اندازه فونتها مناسب است؟ زیادی بزرگ است یا آنقدر ریز که نوشتهها خوانده نمیشود؟
- آیا تصاویر، ویدیوها یا عکسها به خوبی نمایش داده میشود؟ آیا کیفیت و اندازه آنها برای نمایش در گوشی، بهینه شده است؟ یا دیر لود میشوند و بخشی از آنها به خارج از صفحه نمایش رفته است؟
- دسترسی شما به منوی اصلی سایت چگونه است؟ آیا به راحتی میتوان گزینههای مختلف آن را انتخاب کرد؟
- لوگو و نام کلینیک درمانی شما در بالای صفحه درست نمایش داده میشود؟ آیا شعار یا پیام برند شما به خوبی دیده میشود؟
- آیا بیمار پس از ورود به وبسایت شما، به مهمترین مطالب و خدمات درمانی کلینیک، دسترسی آسان و سریعی دارد؟
- و درنهایت اینکه اگر خودتان را جای یک بیمار کمحوصله بگذارید، آیا در کمترین زمان ممکن به اصلیترین بخشهای وبسایت دسترسی خواهید داشت؟
با کمک چنین بررسی موشکافانهای میتوانید مطمئن شوید که آیا وبسایت شما برای نمایش در گوشی تلفن همراه مناسب است یا خیر؟ همچنین میتوانید پیشبینی کنید که کدام یک از مطالب شما بازدید بیشتری خواهند داشت و کدام یک از دید بیماران دور خواهد ماند.
در دسترس بودن اطلاعات حیاتی
تمام اطلاعات مهم شما باید در دسترس باشد. شماره تلفن، نشانی و لینک شبکههای اجتماعی خود را جلوی چشم مخاطب بگذارید. اگر بیمار مجبور باشد برای تماس با شما بهدنبال این اطلاعات بگردد، شاید از تماس با شما پشیمان شود. اطلاعات و محتوای مهم خود را حتما در صفحه اصلی به ترتیب اهمیت بگنجانید و همواره آنها را بهروز کنید.
بهینهسازی تصاویر
دو نکته بسیار مهم در این زمینه وجود دارد. نخست اینکه تا جای ممکن از تصاویر کپی و استوک (دست دوم) استفاده نکنید؛ بهویژه برای نمایش خدمات درمانی و تجهیزات پزشکی. این کار بر ناخودآگاه بیماران اثر منفی خواهد گذاشت. حتما از دستگاههای پزشکی خودتان و از فرایند درمانی که خودتان در حال انجام هستید، تصاویر با کیفیت تهیه کنید. این کار به جلب اعتماد بیشتر بیماران کمک بسیاری خواهد کرد.
دوم اینکه ابعاد و حجم تصاویر را بهینه کنید. برای این کار باید با کمک نرمافزارها و وبسایتهای کاربردی حجم تصاویر را بدون کاهش چشمگیر کیفیت، کم کنید. این کار کمک میکند که وبسایت شما سریعتر نمایش داده شود. در دوران سرعت و انفجار دادهها، کمتر کسی حاضر است بیش از چند ثانیه منتظر بماند تا یک وبسایت در مرورگر او بالا بیاید. فراموش نکنید که بیماران این روزها کمحوصله و عجول شدهاند!
درباره شما
اگر شما تعداد بازدید صفحات داخلی وبسایت خود را بررسی و تحلیل کنید، متوجه خواهید شد که صفحه درباره ما” یکی از پربازدیدترین صفحات است؛ بازدیدکنندگان این صفحه را کلیک میکنند چرا که میخواهند بدانند شما چه اهداف، تخصص و عملکردی دارید.
بیماران در پی یافتن دلیلی هستند تا از خدمات درمانی شما استفاده کنند. باید از این موقعیت نهایت استفاده را ببرید. برای آنها بیان کنید که چگونه میتوانید نیاز آنها را برطرف سازید. یک صفحه درباره ما» باید به مخاطبان نشان دهد که شما چه برند درمانی هستید؛ فعالیت شما در چه بخشهایی متمرکز است و اینکه چرا آنها به شما نیاز دارند، نه دیگر همکارانتان! راهبرد تجویزی که در ادامه آمده است به شما در تهیه مطالب یک صفحه درباره ما” مناسب، کمک میکند.
۱. برای بیماران، نه برای شما: متاسفانه بعضی از وبسایتهای پزشکی این صفحه را پر از مطالب و محتوایی میکنند که حوصله مخاطبان را سر میبرد؛ بدون اینکه بیماران به چیزی که دنبالش بودهاند، برسند. بهترین صفحه درباره ما» باید خیلی روشن و کوتاه بیان کند که چگونه خدمات درمانی شما میتواند نیاز بیماران را برطرف سازد. مهمترین مزیت طبابت و روشهای درمانی شما باید در این صفحه بیاید.
۲. داستان شما: احساس، یکی از اثرگذارترین فاکتورها هنگام انتخاب و استفاده از یک خدمت درمانی است. با بازگو کردن اینکه شما چرا به درمان مشغول هستید و به تخصص خود علاقه دارید، یک حس اعتماد میان شما و بیماران ایجاد میکنید. داستان منحصر به فرد برند درمانی، چیزی است که شخص شما یا مرکز درمانی شما را از دیگر همکاران متمایز میسازد.
۳. اطلاعات و فرم تماس: پس از اینکه اعتماد بیماران را جلب کردید و به آنها نشان دادید که در کار خود بهترین هستید، وقت آن است که آنها با شما تماس بگیرند. هیچگاه نگذارید که کاربر برای فرم تماس یا اطلاعات تماس به یک صفحه دیگر برود زیرا این ریسک وجود دارد که بیمار دیگر با شما تماس نگیرد.
۴.ساده و همهفهم: در پایان توجه داشته باشید که محتوای این صفحه را هرگز تخصصی نکنید. تا حد امکان از زبان ساده برای ارتباط با بیماران بهره ببرید. تنها اینکه شما چه کاری انجام میدهید، خدمات درمانی شما را برای بیماران مهم نمیکند بلکه چرا شما به آن تخصص مشغول هستید” کلید جذب بیماران است.
بازاریابی ,درمانی ,یک ,بیماران ,وبسایت ,دیجیتال ,درمانی شما ,خود را ,بازاریابی دیجیتال ,در فضای ,است که ,حوزه خدمات درمانی
درباره این سایت